MKB+ & Groot zakelijk. In 6 stappen naar succesvol zakelijk autodelen

 

Steeds meer organisaties groot en klein stappen over op zakelijk autodelen. Logisch, want autodelen is flexibel inzetbaar, goed voor het milieu en goed voor de portemonnee.

 

Helaas, wordt in veel organisaties autodelen nog niet gezien als dé mobiliteitsoplossing. En we snappen ook dat het een spannende stap is. Het heeft tenslotte impact op alle collega’s van jouw organisatie. Toch is het makkelijker dan je misschien denkt. We nemen je mee in het stappenplan naar een vlekkeloze introductie autodelen voor jou en je collega’s. (Ben je een zzp’er? Dan kun je gewoon een deelautoabonnement gebruiken)

Stap 1

Breng de wensen in beeld

Stap 2

Wat wil je met jouw organisatie bereiken?

Stap 3

Onderzoek de aanbieders

Stap 4

Start met implementatie: keuzes maken

Stap 5

Officiële introductie en pilot

Stap 6

Monitoren en periodiek advies

1. Breng de wensen in beeld

Begin bij de start en ga na; hoe reizen mijn medewerkers nu en wat is ons beleid? Is er een beleid? Waar wonen je collega’s, hoe reizen ze naar kantoor en afspraken. Check ook hoe de mobiliteits- of reiskostenregeling op dit moment is ingericht. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er voor iedereen individueel afspraken zijn of wellicht is er al een regeling waar jullie bedrijf gebruik van maakt.

2. Wat wil je als organisatie bereiken door anders te reizen

Bedenk waarom je jouw medewerkers anders wilt laten reizen en maak dit concreet met heldere doelstellingen. Veel voorkomende doelstellingen zijn: een duurzamere mobiliteitsoplossing, een slimme poolauto beschikbaar voor iedereen, aanvullend vervoer op OV, meer flexibiliteit voor de medewerkers, minder reisdeclaraties en kostenreductie.

3. Kies de beste oplossing

Wat past het beste bij de gestelde doelen? Is er de wens op aanvullend vervoer of OV, dan zijn wij natuurlijk de partij 😉. Wil je meer modaliteiten combineren en een persoonlijk mobiliteitsbudget vaststellen, ook dan kunnen we je helpen. Wij werken met veel partners waardoor we in de breedte kunnen meedenken én de oplossing kunnen zoeken in bijvoorbeeld een mobiliteitskaart. Ga het gesprek aan en laat je adviseren. Er is steeds meer mogelijk, dus er zijn veel opties te kiezen. Ga bij het maken van de definitieve keuze goed na of dit past bij de doelstellingen ‘anders reizen’ die je gesteld hebt bij punt 2.

4. Start met implementatie: keuzes maken

Wanneer de geschikte oplossing is gevonden, start de inrichting. Wij gebruiken deze fase om de benodigdheden concreet te maken, denk daarbij aan:

 

  • welke medewerkers hebben welke functionaliteiten nodig;
  • hoeveel medewerkers mogen gebruik maken van deelauto’s;
  • hoeveel exclusieve deelauto’s zijn er nodig of is het gebruik van de publieke vloot voldoende.

Vaak adviseren wij om na deze keuzes te starten met een pilotgroep (bij organisaties die groter zijn dan ca. 200 fte’s) zodat je van daaruit gemakkelijk kunt opschalen naar meer exclusieve deelauto’s om onnodige stilstand van auto’s te voorkomen. Ook hebben we de laatste jaren gezien hoe belangrijk het is om met dit selecte groepje tussentijds het beleid verder aan te scherpen.

5. Officiële introductie en pilot

Na het maken van alle keuzes kan er gecommuniceerd worden met de andere collega’s. Zorg hierbij voor een heldere uitleg, bijvoorbeeld met informatiemateriaal en live demonstraties indien er bijvoorbeeld voor het eerst van (elektrische) deelscooters of -auto’s gebruik gemaakt wordt. Is er een pilotgroep geweest? Zet ze in als ambassadeurs!

6. Monitoren van gebruik en periodiek advies

Zorg vanaf de start voor goede monitoring van het gebruik. Denk daarbij aan zowel enquêtes van gebruikers en beschikbare gebruiksdata. Bij Greenwheels zorgen we voor een dashboard dat 24/7 inzage geeft in hoe de vloot gebruikt wordt. Zo kan er, indien nodig, tijdig worden op- of afgeschaald in aantallen auto’s of locaties. Wij zorgen ook voor een periodieke overleg om optimale inzet te bespreken, maar ook organisatorische punten te bespreken. Houd hier ook altijd de doelstellingen in het oog.

Dit waren de zes tips voor een vlekkeloze implementatie van een nieuw mobiliteitsbeleid voor groot zakelijk. Door deze tips te volgen, krijg je een helder beeld van een snelle en vlekkeloze introductie. Uiteraard is het op ieder moment mogelijk om advies bij ons te vragen. Neem eventueel ook een kijkje bij de cases van andere klanten van ons om te zien hoe wij hen ondersteunen in hun mobiliteitsbeleid. Je kunt natuurlijk ook direct contact opnemen.

Anderen lazen ook

Nieuws

Wijzigingen juni 2024: prijzen en algemene voorwaarden

Zo werkt het

Parkeerplaats bezet en andere nieuwe app features

Pers

Autobezitter schat kosten consequent te laag in