Greenwheels versnelt duurzame groei en ziet autodeler flink jonger worden

 

Met 500 nieuwe auto’s en focus op station-based autodelen zet Greenwheels de koers in gedeelde mobiliteit krachtig voort

 

PERSBERICHT - Rotterdam, 8 december 2025 – Greenwheels kan terugkijken op een succesvol jaar: de jaarcijfers van 2025 tonen op verschillende vlakken een stevige en verantwoorde groei. De vloot is met 500 nieuwe auto’s gestegen van 2.900 naar 3.400 en er zijn 39 nieuwe steden aangesloten, wat Greenwheels in totaal in 191 gemeenten actief maakt. Hiermee onderstreept Greenwheels haar positie als marktleider én haar rol in de toekomst van deelmobiliteit.

Jaaroverzicht 2025

 

- Totaal 3.400 Greenwheels-auto's

- Totaal aantal nieuwe autodelers: 43.416 (+13% t.o.v. '24)

- Den Dolder (UT) plaats met hoogste deelautogebruik

- Meest gereserveerde deelauto: VW Golf Variant, Binnenkant 12, Amsterdam

- 41% van de autodelers is jonger dan 35 jaar

Het Rotterdamse deelautobedrijf Greenwheels kan terugkijken op een geslaagd 2025 met extreme groei: dit jaar kwamen er 500 auto’s bij, drie keer zo veel als in voorgaande jaren. Een jaar waarin zij eveneens een aantal mooie mijlpalen behaalde en het 30-jarig bestaan vierde. Sinds de oprichting van Greenwheels zijn er in potentie 42.000 minder privéauto's op straat gekomen en dat heeft positieve effecten op de leefbaarheid van buurten.

 

CEO Michiel Cuppen: “De deelauto is inmiddels een onmisbaar onderdeel van de mobiliteitsmix geworden, in grote en kleine steden. Dat is een enorme stap vooruit.” Ook voor 2026 liggen er ambitieuze plannen, al vormt het voldoen aan 191 verschillende lokale regels een grote uitdaging bij het opschalen. Cuppen: “We zouden nog beter kunnen inspelen op het potentieel wanneer gemeenten zouden samenwerken en dezelfde regels zouden toepassen. Dat komt de buurt ten goede.”

 

Autodeler wordt steeds jonger

Een belangrijke ontwikkeling is de enorme groei van de jonge doelgroep: steeds meer jongeren tussen 18 en 24 jaar kiezen bewust voor het gebruik van deelauto’s. Inmiddels is 41% van het actieve klantenbestand van Greenwheels jonger dan 35 jaar. Vooral de groep van 18-24 jaar groeit sterk, met een toename van ruim 40% ten opzichte van 2024, terwijl bij 25- tot 35-jarigen de groei 20% bedraagt. De totale toename van actieve Greenwheels-rijders over alle leeftijdsgroepen is 15%. De gemiddelde autodeler bij Greenwheels is nu 41 jaar, dat was 46 jaar in 2023. Dit is voor een deel toe te schrijven aan het feit dat deze jonge doelgroep vaak wisselende mobiliteitsbehoeften heeft. Autodelen voorziet hierin en biedt toegang op afroep aan, zonder verdere verplichtingen.

 

Bewust gebruik van deelauto’s groeit

De gemiddelde Greenwheels-rit is iets langer dan vorig jaar, zowel in tijd als in afstand, wat wijst op bewust en efficiënt gebruik van deelauto’s. Deze stijging geldt niet voor de elektrische auto’s van Greenwheels: gebruikers rijden korter en minder ver in dit type voertuig. In steden waar het grootste deel van de vloot inmiddels elektrisch is, is de bezettingsgraad gedaald. Het autobedrijf geeft aan dat, in combinatie met de vaste parkeerplek, een mix van verschillende autotypes - benzine en elektrisch, compact, midsize, stationwagen en busjes – in een stad het meest succesvol is.

 

Maatschappelijke impact voorop

Met een groeiend aantal auto's draagt Greenwheels bij aan het creëren van ruimte voor groen en het reduceren van CO2-uitstoot. Steeds meer Nederlanders - en met name de jonge doelgroep - laten de privéauto achterwege en kiezen bewust voor een deelauto. Zij weten hoe makkelijk, voordelig en milieuvriendelijk deelauto's zijn. “We blijven inzetten op duurzame groei om ervoor te zorgen dat deelmobiliteit een stevig fundament vormt in Nederland”, aldus Cuppen. Greenwheels is van plan in 2026 opnieuw flink uit te breiden; eind 2026 moet de teller op 4.000 deelauto’s in ruim 200 gemeenten staan. Zo maakt Greenwheels duurzame mobiliteit in 2026 voor nog meer mensen toegankelijk en toekomstbestendig.