Samen gemeenten leefbaarder maken

 

Al sinds 1995 maakt Greenwheels gemeenten en steden leefbaarder. Omdat Greenwheels-rijders de auto’s met elkaar delen, belasten zij het milieu een stuk minder en zijn er minder auto's nodig. Op die manier genieten de inwoners die Greenwheels-gebruikers zijn wél de voordelen van de auto, maar niet de nadelen.

 

Zo is een Greenwheels-auto een auto waarover je beschikt, niet een auto die je bezit. Een auto om het ene moment een dagje weg te gaan met het gezin en de volgende dag een tweedehands bank op te halen.

Bewoner
Is Greenwheels nog niet in jouw straat of wijk beschikbaar?

Laat ons weten waar je graag een deelauto wenst. Wij nemen contact op met de gemeente om de mogelijkheden te bespreken.

Gemeentemedewerker
Greenwheels-deelauto's in je gemeente introduceren?

Onze mobiliteitsspecialisten kijken graag samen en geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden binnen het beleid. Zo maken we samen een succes van autodelen.

Beleidsmedewerker
Informatie inzake autodeelbeleid

De mobiliteitstransitie is in volle gang en wij denken graag samen verder na hoe lokale gemeenten een bijdrage kunnen leveren via de positieve impact die autodelen heeft op steden en dorpen.

Greenwheels liefde geluk en vrije tijd deelauto

Zo maken we samen steden leefbaarder

Met duizenden deelauto’s, van Up! tot de elektrische CITIGOe, én 25 jaar ervaring maken we samen een succes van autodelen. Steeds meer mensen kiezen voor deelauto's van Greenwheels. Dat is goed voor het milieu en geeft een positief effect op de (nieuwe) stadsontwikkeling:

Autobezit -30%

Door ons slimme netwerk van deelauto’s door heel Nederland is er altijd wel een auto in de buurt. 30% van de Greenwheels-gebruikers heeft een eigen auto ingeleverd.*

Eén Greenwheels-auto haalt 11 andere van straat

Eén geplaatste Greenwheels-auto betekent 11 auto’s minder in die buurt; inmiddels 25.3000 particuliere auto’s minder op straat. Gemiddeld maken 24 mensen gebruik van een Greenwheels-auto.*

Location-based nu en in de toekomst

84% is tevreden over het typische systeem van Greenwheels, waarbij elk voertuig op een vaste locatie staat, ook wel location-based of station-based carsharing genoemd.*

* Onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, adviseurs in mobiliteit, voerde een representatief onderzoek uit onder ongeveer 800 deelautogebruikers. Lees meer informatie over het onderzoek. 

Ons autodeelconcept in jouw stad of wijk?

 

Bied vandaag nog het gemak van altijd een auto in de buurt aan. Creëer een leefbare stad waar meer ruimte vrijkomt voor groen? Zet vandaag de eerste stap.

Onze kijk op autodeelbeleid

Al meer dan 25 jaar werken we nauw en constructief samen met ruim 160 gemeenten in Nederland om onze gezamenlijke ambitie voor leefbare steden samen vorm te geven. Via de Greenwheels position papers geven we ambtenaren, politieke partijen en overheidsmedewerkers delen wij graag onze kennis en ervaring om het  autodeelbeleid van morgen vorm te geven.

Position Papers
Greenwheels en de NS openbaar vervoer jonge vrouw bij NS station Holland Spoor

De mogelijkheden: free floating en/of station-based carsharing

Bij Greenwheels en het 'station-based' concept, heb je de zekerheid van de auto op een vaste plek. Bij free floating is dit niet het geval. We zijn van mening dat dit concept een aanvulling is op station-based carsharing, maar dat het zeker geen vervanging is. Onderzoek wijst uit dat free floating duurder, minder betrouwbaar en complexer in gebruik is. Men heeft niet het vertrouwen dat de auto altijd op de vaste locatie te vinden is. Het is dus niet ‘of – of’ maar ‘en-en’.

Onze kijk op beleid
“Als ik een auto nodig heb, wil ik ook garantie dat ik er één kan gebruiken en niet eerst op speurtocht moeten voor een auto.”
Greenwheels familie auto huren met deelauto op pad

Nieuwbouw: kans om het direct goed te doen

Bij nieuwbouwwijken speelt vaak de vraag of en hoe en de parkeernorm naar beneden kan. Deelvervoer is daarbij een onderdeel van de oplossing. Het is belangrijk om de (potentiële) bewoners hier bij de start van het project al over te informeren. Hoe sneller bewoners bekend zijn met deelauto's, hoe groter het gebruik en dus de 'parkeerwinst' zal zijn. Ook bij herinrichting van bestaande woongebieden is het slim om te kijken hoe deelauto's ingepast kunnen worden. We denken graag mee.

Vastgoed en nieuwbouw

Meer ruimte, minder auto's?

 

24 bestuurders delen samen een auto. Sinds ze Greenwheels gebruiken, deden ze 8 auto's weg en schaften 3 auto's niet aan. Dat zijn 11 minder auto's, dat is meer ruimte voor kinderen, groen en andere voorzieningen.