Rij mee door 30 jaar Greenwheels
Van de eerste drie deelauto's in Rotterdam tot de grootste deelautoaanbieder van Nederland: er is veel gebeurd in de afgelopen drie decennia. Scroll mee door de geschiedenis van Greenwheels en dertig jaar autodelen in Nederland.
Oprichting in Rotterdam
Studievrienden Jan Borghuis en Gijs van Lookeren Campagne starten Greenwheels op 21 juni 1995 met drie deelauto’s in Rotterdam. Ze introduceren het concept van autodelen als aanvulling op het openbaar vervoer.
1995
Samenwerking met NS
Greenwheels sluit een partnerschap met de Nederlandse Spoorwegen (NS) om grootschalig deelauto’s te gaan plaatsen bij treinstations. Amsterdam en Utrecht worden stad 2 en 3 met Greenwheels-auto's.
1997
+8 Greenwheels-steden
In één jaar worden er voor het eerst deelauto's geplaatst in maar liefst acht steden: Leiden, Tilburg, Alkmaar, Schiedam, Delft, Haarlem, Breda en Zwolle. In totaal zijn er eind 2001 17 ‘Greenwheels-steden’.
2001

Op alle Intercitystations
De samenwerking met NS blijkt succesvol: in 2005 staat er op elk groot intercitystation van Nederland tenminste één Greenwheels. Het 10-jarig bestaan wordt gevierd.
2005
Een stationwagen erbij
Introductie van een grotere auto: naast de compacte Peugeot 107 kun je eind 2007 ook een Peugeot 207 SW reserveren. Er zijn ‘uitgiftepunten’ in 55 woonplaatsen. Een enorme groei in zes jaar!
2007
1.700 Deelauto’s
Het 15-jarig jubileum wordt gevierd met een enorme groei aan deelauto’s. Aan het eind van 2010 staan er 1.700 Greenwheels in 100 Nederlandse steden.
2010

Eerste proef met elektrische auto’s
Greenwheels test als eerste landelijke Nederlandse deelautoaanbieder elektrische voertuigen in haar vloot. De proef blijkt op dat moment nog niet succesvol door de beperkte actieradius en infrastructuur.
2011
Overname Pon en VW Financial Services
Greenwheels wordt overgenomen door Pon en Volkswagen Financial Services. Jan Borghuis en Gijs van Lokeren Campagne zwaaien af, Andrew Berkhout neemt het stokje over. De eerste bestelbusjes worden toegevoegd aan de vloot.
2012
Groei naar 2.000 deelauto’s
Greenwheels bereikt een mijlpaal met 2.000 auto’s in Nederland en aanwezigheid in 155 steden. Het aantal autodelers stijgt in één jaar met 18%. Eind 2015 zijn de Peugeots vervangen door Volkswagens, waaronder de iconische Up!.
2015

Herintroductie elektrische auto’s
Greenwheels introduceert, nu samen met NS, opnieuw elektrische voertuigen in de vloot. In tegenstelling tot 2011 slaat het concept nu beter aan, vooral in stedelijke gebieden zoals de Randstad.
2019
25-jarig jubileum
Op 21 september viert Greenwheels haar 25-jarig bestaan met een speciale 25-jaars auto. Én de allereerste Deelauto Drive In Bioscoop van de wereld wordt georganiseerd in Rotterdam.
2020
Greenwheels 30 jaar
De zomer van 2025 staat in het teken van het 30-jarig bestaan. De vloot telt 3.000 auto's, waarvan 20% elektrisch. Er volgen nieuwe auto's - wit in plaats van rood - met nieuwe branding. Er zijn inmiddels Greenwheels-auto's in 200 woonplaatsen.
2025

We zijn er nog lang niet!
Al dertig jaar maken we buurten in Nederland leefbaarder door het plaatsen van deelauto's. Want één deelauto haalt maar liefst 14 privéauto's van straat en bespaart daarmee 300m2 ruimte per deelauto. Maar er is nog véél meer te winnen. Daarom blijven we inzetten op méér autodelers, ook in de komende 30 jaar. Want autodelers maken het verschil.
Lees meer over het Greenwheels-groeiplan naar 4.000 deelauto's in 2026 hier.