Een auto abonnement of private lease: wanneer is wat rendabel?
Overweeg je een auto aan te schaffen via private lease? Daar zitten zowel voor- als nadelen aan. In sommige gevallen kan een auto abonnement – gebruikmaken van een deelauto – een betere optie zijn. Wanneer is private lease gunstig? Is het de voordeligste optie om een nieuwe auto te rijden? En hoe werkt private lease eigenlijk?
Private lease is in korte tijd behoorlijk populair geworden. Maar wat is het precies? Van private leasen is sprake wanneer je als particulier een nieuwe auto tegen een vast maandelijks bedrag huurt. De auto wordt niet jouw eigendom; je hebt hem in bruikleen voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 12, 24, 36 of zelfs 60 maanden. Bij private lease zitten de kosten voor reparatie, onderhoud, basisverzekering, wegenbelasting en pechhulp meestal – maar niet altijd – in het maandbedrag verwerkt. Benzine/elektra, parkeren en schoonmaak zijn meestal voor eigen rekening, net als de boetes bij een verkeersovertreding.
Wanneer is private lease een goede optie?
In bepaalde gevallen kan private lease een rendabele en gunstige optie zijn. Bijvoorbeeld wanneer je zelf een nieuwe auto wilt rijden, elke dag met de auto naar je werk gaat en in het weekend ook flink wat ritjes maakt. Of wanneer je voor de aanschaf van een auto een bedrag moet lenen tegen hoge rente. In alle gevallen is het van belang dat je verwacht dat je leefstijl gedurende de looptijd van het contract ongeveer gelijk blijft. Als je een andere baan krijgt of gezinsuitbreiding verwacht, kan de auto in kwestie minder praktisch zijn.

Nadelen private lease
Aanbieders adverteren vaak met een scherpe vanaf-prijs om de interesse voor private lease te wekken. Deze vanaf-prijs, de naam zegt het al, betreft vaak een “uitgeklede” versie van de auto (de standaarduitvoering met het laagste vermogen en zonder airco, bijvoorbeeld) en de langste looptijd voor het contract, soms oplopend tot 5 jaar én met een maximaal aantal kilometers per jaar. Ook ben je niet altijd verzekerd voor ongevallen aan inzittenden, pech in het buitenland of vervangend vervoer. Het is dus van belang om de kleine lettertjes goed te lezen.
Daarnaast wordt het leasecontract geregistreerd bij het BKR, wat gevolgen kan hebben voor het verkrijgen van andere financiële diensten, zoals een hypotheek. Een ander issue betreft het voortijdig opzeggen van het contract. Als je eerder dan de gestelde termijn van je leasecontract af wil, moet er een opzeggingsvergoeding worden betaald. Als laatste is het raadzaam om te weten wat er gebeurt als je meer (of minder!) kilometers rijdt dan afgesproken in het contract. Betaal je daar extra voor per kilometer of volgt er automatisch een verhoging van de maandprijs als er meer gereden wordt?
Opletten bij private lease
- Vanaf-prijs is voor basis-auto
- Soms lange looptijd contract
- Vast aantal kilometers per jaar
- Vaak exclusief ongevallen-inzittendenverzekering
- Vaak exclusief pechhulp in het buitenland
- Registratie bij BKR
- Voortijdig opzeggen = opzegvergoeding betalen
- Meer kilometers rijden is kostbaar

Alternatieven voor private lease
Als we kijken naar alternatieven voor private lease, dan kom je al snel uit bij het kopen van een eigen auto of het gebruik van een deelauto. Een eigen – nieuwe - auto aanschaffen is voor de meeste mensen geen optie omdat dit een flinke investering in één keer vraagt (tenzij koop op afbetaling). Door voor deelauto’s te kiezen, rijd je ook in een relatief nieuwe auto wanneer je wilt en waar je maar wilt.
Uit onderzoek blijkt dat autodelen goedkoper is, wanneer je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt – en in veel gevallen ook als je minder dan 15.000 km/jaar rijdt. Hoe verhoudt zich dat tot private lease? Is een deelauto, ook wel auto abonnement genoemd, voordeliger dan private leasen?
Laten we de kosten en voorwaarden van ANWB private lease* als uitgangspunt nemen, met een compacte stadsauto (Citroen C1, 5-deurs, benzine) die een vanaf-prijs per maand van € 209 heeft. Dit is het bedrag bij een contractduur van 5 jaar en een kilometerpakket van 10.000 per jaar. Hiervoor kun je bij Greenwheels met onze up! of elektrische auto 6 keer per maand boodschappen doen of kinderen ophalen, twee keer per maand op familiebezoek, elke twee weken een uitstapje maken en elke drie maanden per jaar een weekendje weg. Dat weekendje weg kan dan ook nog eens in onze Variant stationwagen, dan heb je lekker de ruimte.
|
Maandelijks |
Jaarlijks |
Totaal kms/jr |
Totaal uur/jr |
Boodschappen |
6 x 1,5 uur - 20 km |
|
1440 |
108 |
Familiebezoek |
2 x 4 uur - 33 km |
|
792 |
96 |
Dagje uit |
2 x 5 uur - 60 km |
|
1440 |
120 |
Weekendje weg |
|
4 x en 200 km |
800 |
fixed |
|
|
|
4472 |
372 |
Totaalbedrag per maand: € 205,- bij tarief ‘Vaak’.
Het allergrootste voordeel is echter dat de brandstof bij deze Greenwheels-prijzen inclusief is. Dat betekent dus écht een all-in prijs en geen onverwachte “grapjes” als je na een jaar meer kilometers hebt gereden dan toegestaan in je leasecontract.
Voordelen auto abonnement
- Ruim {autos} deelauto’s in heel Nederland, ook op NS-stations en bij P&R
- Elektrische auto voor dezelfde prijs als benzine
- Mogelijkheid huren e-auto, bestelbusje of stationwagen (vakantie)
- Vaste parkeerplek
- Je huurt inclusief schoonmaak, onderhoud, apk, schade/reparatie-afhandeling, wegenbelasting, autoverzekering inclusief ongevallen-inzittendenverzekering, pechhulp in NL en Europa, 24-7 klantenservice, parkeervergunning en brandstof/elektra.
Conclusie
In sommige gevallen kan private lease een optie zijn voor je autokilometers. Maar er kleven zeker haken en ogen aan het afsluiten van een leasecontract. In veel gevallen is een deelauto een goedkoper alternatief met meer flexibiliteit en zonder onverwachte kosten achteraf.
*Informatie en prijzen overgenomen zoals beschikbaar op 15-10-2021.
Meer weten over de tarieven van een deelauto abonnement bij Greenwheels?
Of overweeg je toch zelf een auto aan te schaffen? Deelauto's zijn goedkoper bij 10.000 km/per jaar.