Greenwheels maakt je gemeente leefbaarder
Al sinds 1995 maakt Greenwheels gemeenten en buurten leefbaarder. Omdat Greenwheels leden auto’s met elkaar delen, belasten zij het milieu een stuk minder. En maken zij minder kosten. Op die manier genieten leden en je bewoners van Greenwheels wel van de voordelen van de auto, maar hebben ze minder last van de nadelen.
Zo is een Greenwheels auto een auto waarover je beschikt, niet een auto die je bezit. Een auto om dan weer een bank mee te verhuizen, dan weer een dagje mee uit te gaan met het gezin.
Onze mobiliteitsspecialisten kijken graag samen en geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden en beleid. Zo maken we samen een succes van autodelen.
Laat ons weten waar je graag een deelauto wenst. Wij nemen contact op met de gemeente om de mogelijkheden te bespreken.
Hoe we samen buurten leefbaarder maken
Met duizenden deelauto’s, van up! tot de elektrische CITIGOe, en 25 jaar ervaring maken we samen een succes van autodelen. Steeds meer mensen kiezen voor deelauto's van Greenwheels en dat is goed voor het milieu.
Autobezit -30%
Door ons slimme netwerk van deelauto’s door heel Nederland is er altijd wel een auto in de buurt. 30% van de Greenwheels gebruikers heeft een eigen auto ingeleverd. *
Eén Greenwheels auto laat 14 andere verdwijnen.
Eén geplaatste Greenwheels auto betekent 14 auto’s minder in die buurt; inmiddels 39.200 auto’s minder op straat. Gemiddeld maken 24 mensen gebruik van een Greenwheels auto. *
Location based nu en in de toekomst
84% is tevreden over het typische systeem van Greenwheels waarbij elk voertuig op een vaste locatie staat, ook wel location based carsharing genoemd. *
* Onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, adviseurs in mobiliteit, voerde een representatief onderzoek uit onder ongeveer 800 deelauto gebruikers. Lees meer informatie.
Ons autodeelconcept in jouw stad of wijk?
Bied vandaag nog het gemak van altijd een auto in de buurt aan. Creëer een leefbare stad waar meer ruimte vrijkomt voor groen? Laat ons je helpen.
Nieuwbouw: kans om het direct goed te doen.
Bij steeds meer nieuwbouwwijken speelt de discussie of de parkeernorm naar beneden kan. Dat kan dus. Hoe sneller je inwoners bekend zijn met het deelauto concept, hoe groter het gebruik zal zijn. Door in de beginfase hier actief op in te zetten in beleid kan autodelen een succesvolle mobiliteitsoplossing zijn voor bewoners en bezoeker.
Dit kan bijvoorbeeld door het realiseren van vaste standplaats locaties en het plaatsen van laadpalen, maar natuurlijk ook door het uitwerken van een overbruggingsconstructie. Hier worden alle partijen beter van. Het is dus zowel bij nieuwbouwwijken, waar er gekeken wordt naar parkeernormen en hoe daarmee om te gaan, als bij huidige overvolle wijken slim om te kijken hoe deelauto’s ingepast kunnen worden. Greenwheels zorgt duidelijk voor meer ruimte, want mensen schaffen geen auto aan en 24 mensen delen 1 deelauto. Daarbij komt dat Greenwheels andere vormen van mobiliteit, zoals openbaar vervoer en de fiets niet vervangt. Sterker nog gebruik van Greenwheels en andere mobiliteitsvormen zijn immers complementair aan elkaar.
De mogelijkheden: freefloating en/of stationbased carsharing?
Waar je met Greenwheels de zekerheid hebt over een vaste plek op een bepaald tijdstip, is dit bij een freefloating model niet altijd gegarandeerd. We zijn van mening dat een freefloating concept een absolute aanvulling is op het stationbased carsharing model dat Greenwheels aanbiedt, maar dat het zeker geen vervanging is.
Onderzoek wijst uit dat dit duurder, minder betrouwbaar en complexer is. Een drastische wijziging van beleidskaders in de richting van freefloating zou zelfs nadelige gevolgen ten opzichte van de leefbaarheid in steden kunnen hebben. In dat geval gooi je het kind met het badwater weg. Er is namelijk een risico met betrekking tot het rotsvaste vertrouwen dat mensen nu hebben in de zekerheid van de aanwezigheid van een auto op een vaste plek. Het is dus niet ‘of – of’ maar ‘en-en’.
Meer ruimte, minder auto's?
25 bestuurders delen samen een auto. Sinds ze Greenwheels gebruiken, deden ze 8 auto's weg en schaften 6 auto's niet aan. Dat zijn 14 minder auto's, dat is meer ruimte voor kinderen, groen en andere voorzieningen.