“Het rijden in een Greenwheels herinnert me eraan dat ik geen auto hoef te bezitten

 

Robin (52) uit Breda rijdt al zo’n acht jaar in Greenwheels-deelauto’s. Door de jaren heen heeft hij vooral de Volkswagen up! die bij hem op loopafstand staat veelvuldig gebruikt. We stellen hem een aantal vragen over zijn inmiddels rijke ervaring met Greenwheels en ontdekken waarom hij bewust kiest voor autodelen in plaats van autobezit.

 

“Ik fiets veel. Binnen de stad doe ik eigenlijk alles op de fiets,” zegt Robin, die we thuis in Breda opzoeken. “De Greenwheels-auto gebruikte ik de laatste jaren vooral als ik ging zwemmen. Dat ging uiteraard niet in de corona-periode. Het zwembad staat in Oosterhout en dat is een perfecte afstand voor een Greenwheels.”

 

In de tijd dat het zwembad gesloten was wegens corona, pakte Robin de auto vooral voor het transporteren van grotere of zwaardere zaken: “Van die dingen die je niet op de fiets kunt doen. Als ik tuinplanten of andere materialen voor de tuin ga halen. En soms ook voor zware boodschappen.” Zo’n drie keer per maand reserveert hij een Greenwheels, al verschilt dat per seizoen: “Ik denk dat het in de zomer wat meer is”.

In onderstaand filmpje vertelt Robin zijn verhaal:

Gemak op loopafstand

 

De leraar Informatica vertelt dat hij zijn deelauto reserveert via de app. “De Greenwheels app is heel toegankelijk.” Onlangs hebben we de app vernieuwd en dat werd ook door Robin opgemerkt. Met een glimlach: “Hij werkt als een trein!” Het prettige aan de app vindt hij dat je direct ziet welke auto beschikbaar is en wat de kosten zijn.

 

Hoe lang of kort van tevoren hij de auto reserveert, verschilt per keer. “Als ik langer van tevoren weet dat ik op een bepaald moment moet reizen, dan reserveer ik de Greenwheels ook meteen. Maar soms heb ik plotseling een auto nodig en dan kijk ik gewoon of ‘ie nog beschikbaar is.” Bij Robin staat een Volkswagen up! op loopafstand. Maar als die al door iemand anders gereserveerd is, zoekt hij net zo makkelijk een andere Greenwheels-auto in de buurt. Er staan meer dan vijftien Greenwheels-deelauto’s in Breda, waaronder middenin de woonwijk waar Robin woonachtig is.

Greenwheels klant Robin bij rode up op straat - Foto Jeroen Zondag

Stevige, stabiele auto’s

 

“Het zijn een beetje no-nonsense auto’s, ze doen het eigenlijk altijd,” zegt Robin als we hem vragen naar zijn rijervaring. Hij noemt de auto’s stevig en stabiel en rijdt het meeste in de up! die hij classificeert als ‘betrouwbaar’. “Als ik grotere afstanden moet rijden of meer spullen heb om te vervoeren, dan zoek ik een stationwagen. Die staat op nog geen kilometer afstand.”

 

Het is voor Robin ideaal om uit verschillende auto’s te kunnen kiezen, passend bij de noodzaak van het vervoer. Als we hem vragen naar de netheid van de auto’s bij hem in de buurt, zegt hij: “Je ziet wel dat ze gebruikt worden met af en toe een kruimeltje of een vlekje, maar ze zijn nooit heel erg vies. Je merkt dat de mensen die erin rijden betrokken zijn bij de auto.”

 

Een ander pluspunt is de vaste parkeerplaats. Robin: “Je weet altijd waar je ‘m op kunt pikken en waar je ‘m terug moet zetten.” Een enkele keer is de plek wel eens bezet door een andere auto, maar dat is dan snel opgelost. De vaste parkeerplaats maakt een Greenwheels ook heel zichtbaar, vindt Robin: “Omdat hij altijd op dezelfde plek staat, wordt het ook een vast onderdeel van het straatbeeld.” De rode auto mag van hem daarom ook lekker rood blijven.

Greenwheels klant Robin stapt in auto - Foto Jeroen Zondag

Eigen auto is duur

 

Robin kiest er bewust voor om geen eigen auto te bezitten. “Dat heeft heel concreet met kosten te maken,” zegt hij: “Een auto is best duur en er komen allerlei aanvullende kosten bij. Ik heb besloten dat ik niet een auto hoef te bezitten en daar voel ik me eigenlijk heel goed bij.”

 

Over de vraag of er ooit weer een eigen auto in zijn bezit komt, hoeft Robin niet lang na te denken: “De stap om een eigen auto te kopen is wel groot geworden. Ik merk dat ik niet per se een auto nodig heb, omdat ik vooral veel in en rondom de stad doe,” vertelt hij. De beslissing om zelf een auto te kopen wordt steeds weer beïnvloed door zijn Greenwheels-gebruik: “Het rijden in een Greenwheels herinnert me er telkens weer aan dat ik geen auto hoef te bezitten. Bezit is in het algemeen ook minder belangrijk geworden voor me.”

 

Ook voor later

 

Als hij ouder wordt, ziet hij zichzelf nog steeds rijden in een Greenwheels. Robin: “Hoe dat in de toekomst zal gaan is moeilijk te zeggen, maar ik zie vooralsnog geen reden om de deelauto niet te blijven gebruiken.” De betrouwbaarheid van de auto’s speelt daarbij een belangrijke rol. “Ook als je op leeftijd bent is het prima om een Greenwheels-auto te rijden.”

 

Als we hem vragen naar zijn leukste herinnering met een Greenwheels, moet hij even nadenken: “Het is niet echt één herinnering. Ik ben sinds 2013 Greenwheels-rijder en mijn zoons zijn in die jaren opgegroeid.” Hij heeft daarom her en der herinneringen aan de momenten dat hij met zijn twee jongens in de auto zat. Met een knikje: “Ja, de auto is wel een beetje een deel geworden van mijn geschiedenis.”

 

We danken Robin voor het uitgebreide interview en het delen van zijn ervaring met Greenwheels. Wil jij jouw verhaal met ons delen? Leuk en wij horen het graag, laat van je horen.

Greenwheels klant Robin groene achtergrond - Foto Jeroen Zondag

Op zoek naar andere gebruikerservaringen? 

Lees hier nog meer verhalen van andere Greenwheels-rijders.