“De kids zeggen in elke stad: hey, da’s onze auto!”

 

Simone van Rijn woont met haar man en drie jonge kinderen in Leiden. Ze gebruikt onze deelauto’s al zo lang als ze zich kan herinneren, maar inmiddels is de Greenwheels hun tweede auto geworden. En dat is net zo’n bewuste keuze: “Meerdere auto’s tot je beschikking hebben, ook al staat er maar één op de oprit, is als gezin van vijf heel prettig.”

 

Op een prachtige, warme dag bezoeken we Simone in hun eengezinswoning in een buitenwijk van Leiden. Yvonne, hun vierjarige dochter, is er ook bij. We vragen Simone als eerste wanneer ze de onze deelauto nu het meest voor gebruikt. “Vooral voor korte uitstapjes,” is haar antwoord. “Na een treinreis pak ik ‘m ook geregeld. Als je nog een stuk met de bus moet, maar die komt pas over een uur, is een Greenwheels echt een zegen. Een halfuur wachten met drie kleine kinderen is niet heel ideaal.”

 

Simone vertelt ook dat ze soms met één van de drie kinderen een “apart” uitje maakt met onze up, de auto die het dichtstbij staat. Naar het strand bijvoorbeeld. Bij het woord strand gaan Yvonne’s ogen glimmen. “Ohjee,” lacht Simone met opgetrokken wenkbrauwen: “Nu denkt ze dat we met jullie auto naar het strand gaan (wij zijn met een Greenwheels naar Simone toe gereisd, red.)!” Ook als de moeder van drie een dagje vrij heeft en op bezoek gaat bij vriendinnen, is de Greenwheels een handige optie. Zo kan haar man hun eigen auto gebruiken voor het ophalen en wegbrengen van de kinderen of het doen van de boodschappen.

In onderstaand filmpje vertelt Simone haar verhaal:

Hun tweede auto

 

Op de vraag waarom Simone kiest voor deelauto’s, zegt ze: “de belangrijkste reden voor mij is het gemak. Je hebt snel een auto beschikbaar en ik hoef niet langs allerlei kantoren om dat te regelen.” Ze reserveert haar Greenwheels eigenlijk altijd in de app. “Ik reserveer ze soms echt een paar minuten voor vertrek. Je mobiel heb je toch altijd bij je.” De auto die Simone het meest gebruikt staat op zo’n 500 meter lopen. “En als die niet beschikbaar is, dan staat er een kilometer verderop een ander. Dan nemen we die gewoon.”

 

Sinds het gezin uit vijf personen bestaat, hebben ze een eigen auto aangeschaft – een automaat, omdat haar man alleen hiervoor een rijbewijs heeft en deze niet gemakkelijk te huren zijn – en gebruiken ze deelauto’s als tweede auto. “Ik rijd al heel lang in Greenwheels-auto’s. Ik heb ze ontdekt toen ik in Hilversum woonde, daar stond er één heel dichtbij.” Ook met de komst van een eigen auto heeft Simone ervoor gekozen haar Greenwheels-abonnement aan te houden. “Als gezin van vijf is het zo prettig om meerdere auto’s tot je beschikking te hebben, ook al staat er maar één op de oprit. Stel dat ik opeens snel weg moet en mijn man is met onze eigen auto op pad, dan kan ik toch zó in de Greenwheels stappen.”

Greenwheels rijder Simone met haar dochter

Eigen auto steeds duurder

 

“Ik ben van huis uit opgevoed met de gedachte dat je een rijbewijs móet hebben, maar een auto niet per se,” vertelt Simone als we haar vragen of ze niet een tweede auto zouden willen kopen. “Een auto kun je altijd lenen of huren. Een auto bezitten is nooit belangrijk voor mij geweest.” Ze vertelt dat haar ouders in haar jeugd ook geen eigen auto hadden: “Ik wil ook meegeven aan mijn kinderen dat een auto bezitten niet noodzakelijk is. Dat je die ook kunt huren of lenen. En met systemen zoals dat van Greenwheels is dat gewoon heel prettig.”

 

Ook de kosten van een auto zijn een onderdeel van de keuze om geen tweede eigen auto aan te schaffen. “De parkeertarieven worden overal opgeschroefd,” zegt Simone: “Hier in Leiden is deze wijk ook bijna aan de beurt voor betaald parkeren.” Ze geeft aan dat het alsmaar duurder wordt om een eigen auto voor je deur te zetten. “Daarbij,” besluit ze, “moeten we met z’n allen toch ook wat doen aan het milieu. Meedoen met autodelen scheelt een hoop auto’s op de weg.” We kunnen het niet anders dan met Simone eens zijn.

Greenwheels review kindje stapt in Greenwheels auto

Naar het strand?

 

Vaak gaan de kinderen dus mee in de auto. Zowel voor de Maxi-Cosi – voorin – als voor kinderstoeltjes en opzetzitjes is er voldoende ruimte. Alle deelauto’s van Greenwheels zijn voorzien van een ISOFIX-aansluiting. Simone: “Ik zet het kinderzitje altijd achterin de Greenwheels-auto. Er zijn tenslotte twee prima plekken voor.” Ook zet ze het kinderslot erop, zodat de kinderen zelf de deuren niet van binnenuit openmaken. “Dat was in het begin even puzzelen hoe dat moest, “ lacht ze. Omdat Simone en de kinderen regelmatig in een Greenwheels rijden, is er spontaan een zelfverzonnen liedje ontstaan, wat ze met elkaar in de auto zingen. Het gaat over een rood autootje dat hen overal naartoe brengt. Naar opa en naar oma en zelfs naar tante Alianne, die verder weg woont. Als Simone het liedje voorzingt, knikt Yvonne driftig mee. Ze herkent het meteen en kijkt naar de Greenwheels-auto die buiten staat.

 

We vragen of het nu niet moeilijk wordt om de net vierjarige Yvonne te overtuigen dat de Greenwheels weer met ons (het interviewteam) meegaat en dat ze dus niet met haar moeder en de rode auto naar het strand gaat. Het is er tenslotte prachtig weer voor. Simone kijkt naar haar dochter en lacht: “Ja, de kinderen zijn er zo mee opgegroeid dat ze overal waar ze een Greenwheels-auto zien staan, zeggen: hey, da’s onze auto.” En hoewel dat voor Yvonne nu misschien even slikken is, is dat helemaal in lijn met onze filosofie: een auto voor iedereen. En als we Simone zo horen, zitten er vast nog genoeg strandritjes met het rode autootje in het verschiet.

 

We danken Simone voor het uitgebreide interview en het delen van haar ervaring met Greenwheels. Wil jij jouw verhaal met ons delen? Leuk en wij horen het graag, laat van je horen.

Deelauto Greenwheels in Leiden kindvriendelijke wijk

Op zoek naar andere gebruikerservaringen? 

Lees hier nog meer verhalen van andere Greenwheels-rijders.