Veilig reizen in de 1.5m economie
Door: Martijn van der Valk
Goed nieuws afgelopen week! De lang verwachtte versoepelingen zijn aangekondigd en we hebben meer duidelijkheid gekregen over de stappen die we kunnen gaan nemen. Onder voorbehoud uiteraard. Iets meer naar buiten en verschillende sectoren die hun deuren (al dan niet in aangepaste vorm) kunnen openen. Veel bedrijven denken na over hoe zij medewerkers roulerend weer veilig op kantoor kunnen verwelkomen. Wat afgelopen week ook heel duidelijk werd is het feit dat we zeker niet in een keer terug naar “normaal” gaan en dat de capaciteit van het OV een punt van zorg blijft. Maar moeten we eigenlijk wel terug naar normaal willen? Zijn er niet een aantal onderwerpen die we al langere tijd proberen te veranderen? De hele coronacrisis kan juist voor deze onderwerpen een belangrijk keerpunt zijn om efficiëntere, meer duurzame en flexibele keuzes te maken.
Thuiswerken 2.0 zorgt voor woon-werkverkeer 2.0
Kijk bijvoorbeeld naar het flexibeler werken. Al jaren een belangrijk onderwerp van discussie. Werkgevers hebben veel goede initiatieven laten zien, maar nu moesten we echt. Verschillende onderzoeken wijzen er op dat werknemers ook na de coronacrisis (vaker) thuis willen blijven werken. Ook geven de onderzoeken inzicht over de uitdagingen van woon-werkverkeer in deze nieuwe situatie. 20% van de OV-reizigers zegt de komende tijd liever geen gebruik te maken van het OV. De nieuwe standaard van thuiswerken en het vermijden van het OV gaat grote gevolgen hebben voor de behoefte van de zakelijke reiziger. Deze zal flexibeler willen en moeten reizen en op zoek gaan naar andere vervoersopties. Er zal naar een breder aanbod gekeken worden en keuzes worden gemaakt die als waardevolle toevoeging en soms als alternatief voor het OV gelden.
Stilstand of kan het efficiënter?
Nog een kans is het spreiden van de spits waar al talloze initiatieven voor zijn gelanceerd. Minder reizigers die op gezette tijden op kantoor moeten zijn, betekent minder verkeersdruk. Werkgevers zullen ontdekken dat persoonlijke leaseauto’s niet meer de beste oplossing zijn voor hun werknemers. De auto staat vaak stil voor de deur wanneer er thuisgewerkt wordt. Toch wordt er wel voor betaald. Bovendien zorgt het voor onnodige inname van ruimte die, zeker in steden, beter benut kan worden. Huishoudens met twee auto’s gaan merken dat er een stuk minder momenten zijn dat beide auto’s in gebruik zijn. Is het dan nog rendabel om twee auto’s te hebben of kan dat flexibeler opgelost worden? Is een van onze 1.850 publieke deelauto’s in de buurt niet voldoende om die momenten dat er een auto nodig is op te vangen?
Deelmobiliteit als flexibele oplossing
Om organisaties de komende periode kennis te laten maken met flexibele mobiliteit denken we momenteel veel mee met organisaties over reizen 2.0. Bijvoorbeeld door de oplossing te bieden waarbij medewerkers één van de 2.050 Greenwheelsauto’s op straat kunnen gebruiken wanneer zij af en toe een afspraak buiten de deur hebben. In veel gevallen staat er door het hoge aanbod een of meerdere deelauto’s bij hen om de hoek.
Maar ook door een oplossing te bieden voor wanneer medewerkers vanaf kantoor naar een afspraak willen en het OV of fietsen geen oplossing is. Het is namelijk ook mogelijk om dit met exclusieve deelauto’s op te lossen. Wij plaatsen dan deelauto’s voor jouw organisatie op eigen terrein voor jouw medewerkers. Dat kan nu tijdelijk voor een gereduceerd tarief. Op deze manieren denken we mee over hoe jouw medewerkers op een veilige en duurzame oplossing zakelijk kunnen reizen. Zit je met dezelfde uitdaging en zoek je hulp of advies? Laat gerust een berichtje achter en we denken met je mee.
Lees ook hoe Gemeente Meierijstadt omgaat met deelauto’s in Coronatijd.