Wat is station-based autodelen?

 

Autodelen is het met meerdere mensen gebruiken van een auto. Dat kan met een professionele service, zoals bij Greenwheels, of samen met vrienden of buren. Binnen autodelen bestaan er twee hoofdvarianten: free-floating en station-based autodelen. Greenwheels kiest bewust voor die laatste optie. Waarom? Dat leggen we graag uit in dit artikel. Aanvullende info lees je in 'Wat is deelmobiliteit?'

 

Altijd op dezelfde plek

Het station-based concept (ook wel: location-based) draait hoofdzakelijk om één belangrijk punt: je haalt de deelauto altijd op de eigen, vaste locatie op en zet ‘m op dezelfde plek weer terug. De auto heeft als het ware zijn eigen “huisje”, vaak aangeduid met een bord met de tekst “autodelen” of “Greenwheels”. Daarmee is dit anders dan free-floating of zone-floating concepten, waarbij het voertuig op een vrije openbare parkeerplek geplaatst moet worden. Vooral dat laatste is in drukke steden nog wel eens een uitdaging.

 

Korte of lange rit

Free-floating deelvervoer – deelauto’s, maar bijvoorbeeld ook deelscooters – wordt meestal gebruikt voor de kortere ritjes binnen een stad en ter vervanging van openbaar vervoer of de fiets. Een free-floating voertuig kun je op het ene punt ophalen en op een andere plek achterlaten. Zo kun je bijvoorbeeld met de auto naar een restaurant en terug met de taxi. We zien dat station-based auto’s vaak worden gebruikt voor langere ritten en bijvoorbeeld ook voor weekendjes weg. Dit onder andere omdat je station-based auto’s tot wel een jaar van tevoren – maar ook tot enkele minuten voor vertrek – kunt reserveren.

“Als ik een auto nodig heb, wil ik ook garantie dat ik er één kan gebruiken en niet eerst op speurtocht moeten voor een auto.”

Station-based: lijkt op eigen autobezit

Het is voor veel mensen een behoorlijke stap: niet meer een eigen auto voor de deur, maar gebruik maken van deelauto’s. Kun je altijd de auto reserveren als je ‘m nodig hebt? Waar vind je de dichtstbijzijnde deelauto? Waar kan ik de auto na gebruik parkeren? Deze vorm van autodelen lijkt dan ook het meest op het hebben van een eigen auto: die staat op z’n eigen plek dichtbij en laat je ook niet achter in een andere stad.

 

Station-based haalt auto’s van straat

Het lijkt wat krom: Greenwheels plaatst deelauto’s op straat en zegt daarmee juist ruimte vrij te maken in Nederlandse gemeenten. Dat zit zo: onderzoek wijst uit dat elke Greenwheels-auto ervoor zorgt dat gemiddeld 8 mensen hun eigen auto wegdoen en dat 3 besluiten om geen auto te kopen. Dat betekent per Greenwheels gemiddeld 11 privéauto’s minder op straat. Duits onderzoek laat zien dat dit in binnensteden zelfs oploopt tot 20 auto’s, waarbij 78% van de gebruikers geen eigen auto meer bezit. Bij free-floating is dit resultaat veel minder; kennisplatform CROW noemt het effect “zeer beperkt”. Uit ander onderzoek blijkt ook dat slechts 15% van de free-floaters erover denkt om geen volgende eigen auto te kopen.

 

Goede aanvulling op OV

We zien dat onze Greenwheels-rijders vaak kiezen voor een deelauto als een optie, net zoals reizen per OV, fiets of ander deelvervoer dat is. Men kiest er bewust voor geen eigen auto te bezitten. Door onze samenwerking met de NS zorgen we ervoor dat je op meer dan 135 treinstations een deelauto van Greenwheels kunt vinden. Moet je in een dorpje in Groningen zijn, dan kun je voor een groot deel met de trein en het laatste stukje met een Greenwheels doen. Wist je dat pre-corona 72% van de Greenwheels-gebruikers elke maand met de trein reisde? Dat is ongeveer 3 keer zoveel dan een reguliere automobilist!

Benieuwd naar je eigen CO2-voetafdruk? Doe de test! Milieu Centraal Test

Grootste positieve impact op milieu

Omdat station-based gebruikers deelvervoer niet als vervanging, maar als aanvulling op het openbaar vervoer en de fiets gebruiken, hebben zij in de regel op jaarbasis een lagere CO2-voetafdruk (minder autokilometers, vaker OV en fiets). Uit onderzoek blijkt dat één Greenwheels-rijder 1.947 minder kilometers rijdt op jaarbasis. Dit levert een besparing op van 345 kg per klant per jaar. Engels onderzoek laat zien dat deelauto’s tevens minder CO2 uitstoten dan een gemiddelde privéauto: 98,0 g CO2 vs. 153,9 g CO2 per kilometer. Dat komt doordat deelauto’s vaak compacte, nieuwe modellen zijn (kleiner en zuiniger), vaker elektrisch zijn en beter worden onderhouden. Een win-win-win dus!

Ook uitproberen?

 

Ben je benieuwd naar hoe dat werkt, station-based autodelen bij Greenwheels? Zelf de voordelen ervaren? Meld je vandaag nog aan en probeer het uit!