De 10 meest gestelde vragen over autodelen door gemeenten

 

Autodelen is een groeiend fenomeen in Nederland en gemeenten spelen hierin een belangrijke rol. Het is een milieuvriendelijk alternatief voor traditioneel autobezit en biedt talloze voordelen voor zowel individuen als gemeenten. Steeds meer gemeenten willen deelauto's in hun stad of dorp om de mobiliteit te vergroenen en de parkeerdruk te verminderen.

 

Maar hoe werkt autodelen (ook wel carsharing genoemd) nu eigenlijk? Dit zijn de meest gestelde vragen over auto delen door gemeenten:

Hier dan ook deze vragen met de bijbehorende antwoorden:

1 - Hoe draagt autodelen bij aan de vermindering van particuliere auto's?

Autodelen zorgt voor minder privéauto’s, doordat er simpelweg minder auto’s nodig zijn als mensen een auto delen. Dat leidt tot minder stilstaande auto’s op straat en meer ruimte voor groen, fietspaden, speelplekken en zelfs woningen. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat één Greenwheels-deelauto zorgt voor een verdwijning van maar liefst 14 privéauto’s. Bovendien draagt het delen van een auto bij aan een lagere CO2-uitstoot, omdat autodelers minder kilometers maken dan reguliere autobezitters.

2 - Welke vorm van autodelen biedt Greenwheels aan?

Greenwheels biedt sinds 1995 autodelen aan in Nederland en heeft inmiddels meer dan 2.600 deelauto's in meer dan 165 steden en dorpen in Nederland. Greenwheels biedt station-based autodelen aan, waarbij de auto's op een eigen, vaste locatie staan en te reserveren zijn via een app of website. Greenwheels-rijders openen en sluiten de auto met de app.

3 - Wij willen deelauto's in onze stad/plaats: bij wie kunnen we daarvoor terecht?

Binnen onze Operations-afdeling werkt een vast team elke werkdag aan het plaatsen van deelauto’s op nieuwe locaties. Stuur je gegevens door via dit contactformulier en één van de teamleden neemt zo snel mogelijk contact met je op.

4 - Waarom is er een vaste parkeerplaats nodig voor een deelauto?

Een vaste parkeerplaats is nodig omdat de auto's van Greenwheels werkt met het ‘station-based’ principe, waarbij de auto op een vaste plek staat. Zo weet de gebruiker altijd waar de auto is, wordt ‘ie gemakkelijk gevonden en is er de zekerheid van een parkeerplaats (en laadpaal) bij terugkomst. Alleen deze vorm van autodelen zorgt bewezen voor vermindering van eigen-autobezit, terwijl het wel lijkt op particulier autobezit. Overstappen naar een deelauto gaat daarom gemakkelijker en sneller.

5 - Welke bebording is er nodig voor een Greenwheels-auto?

Als een locatie is uitgekozen is het van belang om deze zichtbaar te maken en correct in te richten. Bij deelauto's moet de gemeente de toepassing van bord E9 regelen in de gemeentelijke parkeerverordening. Ook moet de parkeerverordening de strekking van het onderbord ("Greenwheels") omschrijven en moet het onderbord het woord "Greenwheels" bevatten. Gemeenten zonder parkeerverordening kunnen gebruikmaken van het bord E8.

“Als de auto beschikbaar is, kunnen we een deelauto binnen een week plaatsen.”

6 - Bieden jullie ook elektrische deelauto's aan?

Elektrische auto's zijn een populaire keuze vanwege hun lage CO2-uitstoot. De keerzijde is dat er een laadpaal moet worden gerealiseerd, wat vertraging in het plaatsen van een deelauto kan veroorzaken. Ook heeft een EV tijd nodig om te laden en kan hij dus minder efficiënt gebruikt worden dan een benzinevariant. Bij Greenwheels is het momenteel mogelijk om te kiezen voor zowel elektrische deelauto’s als compacte, zuinige benzineauto’s.

7 - Hoe informeren wij als gemeente onze bewoners over autodelen?

Met alleen de plaatsing van een deelauto ben je er niet. Bewoners moeten geïnformeerd worden over de deelauto bij hen in de buurt en autodelen in het algemeen. Verstrek daarom informatie over het autodeelbeleid op de website van de gemeente. Laat bewoners kennismaken met de nieuwe deelauto met een brief naar de bewoners en zichtbaarheid in lokale kranten. Wordt het parkeerbeleid in (een specifieke wijk van) de gemeente aangepast, informeer bewoners dan ook over autodelen als alternatief. Wordt betaald parkeren ingevoerd? Dan is dit een ideale kans om de deelauto als alternatief te (her)introduceren. Wij hebben een standaard informatiepakket voor bewoners beschikbaar. Vraag 'm hier aan.

8 - Hoeveel mensen maken gebruik van een deelauto?

Het aantal mensen dat gebruikmaakt van een deelauto is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van de gemeente, de beschikbaarheid van deelauto's en de vraag van bewoners. Gemiddeld gezien heeft een Greenwheels-auto echter zo’n {drivers_per_car} gebruikers.

9 - Hoe beïnvloedt een deelauto de parkeernorm?

Simpelweg omdat er minder individuele auto's op straat worden geparkeerd. In het geval van een station-based Greenwheels-auto gemiddeld wel 14 minder. Door de inzet van deelauto’s kan de parkeernorm bij nieuwbouw en herinrichting van gebieden omlaag.

10 - Hoe lang duurt het voordat een Greenwheels-auto geplaatst wordt?

Indien de gewenste auto beschikbaar is, plaatsen we een deelauto binnen zeven dagen nadat de vaste standplaats gerealiseerd is door de gemeente.

 

Meer weten?

Is jouw vraag niet beantwoord? Wil je graag meer weten over het inrichten van het autodeelbeleid in je gemeente of is er de wens om (meer) deelauto’s te plaatsen? Neem dan zeker contact met ons op.

 

Ben je bewoner? Vraag dan hier je locatie aan.