Zakelijk autodelen voor gemeenten: goed voorbeeld doet goed volgen

 

Verschillende Nederlandse gemeenten hebben de weg naar Greenwheels Zakelijk al gevonden: dit zijn gemeenten die – naast Greenwheels-auto’s op straat – een wagenpark van deelauto’s inzetten voor hun personeel. Dat heeft een aantal praktische voordelen, maar werkt ook heel goed ter promotie van het autodelen voor particuliere stadsbewoners en lokale bedrijven.

 

Onder meer de gemeenten Meijerijstad (Veghel, Schijndel, St. Oedenrode), Amersfoort en Den Bosch hebben al een autodeelvloot beschikbaar gesteld voor hun medewerkers. Het biedt hen een duurzaam alternatief voor een leasewagenpark. Ze laten hiermee zien dat het anders kan en dat heeft grote, positieve effecten.

 

Zo blijkt uit onderzoek dat deelauto-gebruikers gemiddeld bijna 2000 kilometer minder reizen op jaarbasis. Ze fietsen vaker en kiezen sneller voor openbaar vervoer. Dat is positief voor de werknemers - fietsen is goed voor de gezondheid en fietsers zijn overwegend slanker – maar vooral voor de ruimtelijke omgeving: autodelers stoten 8 tot 13% minder CO2 uit dan reguliere autorijders, wat leidt tot een verbeterde luchtkwaliteit.

HTM Den Haag Autodelen Gemeente

Voorbeeldfunctie

Door af te wijken van de standaard ‘leasebak’, laten deze gemeenten zien dat ze toekomstgericht werken en buiten de gebaande paden durven te kijken. Men neemt bewust het initiatief. Doordat veel medewerkers van de gemeente in de betreffende plaatsen of nabije omgeving wonen, is de deelauto een zichtbaar en herkenbaar fenomeen in de stad en regio. Daarnaast zorgt het autodelen ervoor dat er minder auto’s van het personeel op straat staan, wat tot gevolg heeft dat er meer parkeerplekken overblijven voor bezoekers van het gemeentehuis.

Gemeente autodelen Greenwheels Zakelijk Overleg Ambtenaren

Geen gedoe

De gemeente Meijerijstad koos voor de Greenwheels Exclusief formule, waarbij men exclusieve deelauto’s op eigen terrein plaatst, die alleen beschikbaar zijn voor het gemeentepersoneel. Daarbij neemt Greenwheels het fleetmanagement volledig over; er is dus weinig tot geen administratief gedoe en medewerkers boeken hun deelauto eenvoudig in de Greenwheels-app.

Den Bosch koos voor een iets andere aanpak. Daar ging het mobiliteitsbeleid op de schop met het oog op de milieubelasting. Werknemers hebben toegang tot zowel het openbaar vervoer en de OV-fiets, als de reguliere Greenwheels op straat én de kleine groep eigen exclusieve poolauto’s van de gemeente. Dat gaat allemaal eenvoudig en snel via één mobiliteitskaart. Het grote voordeel voor de gemeente is dat de facturatie, primaire communicatie en het contract via één partij verloopt.

Greenwheels witte Caddy op straat Utrecht fietser

Meer ruimte

Een duurzaam mobiliteitsbeleid levert een gemeente dus veel meer op dan je op het eerste ogenblik denkt. Minder auto’s op straat geeft meer ruimte voor een andere invulling: meer groen, nieuwe speelplekken of uitbreiding van wandelzones. Minder administratie, geen gedoe met sleuteloverdrachten, ritregistraties en kilometerdeclaraties zorgen voor meer tijd, energie en aandacht voor belangrijkere zaken. Bovendien wordt het verduurzamingsbeleid hiermee ook daadwerkelijk zichtbaar voor inwoners en bedrijven van de gemeente.

Meer weten over Greenwheels Zakelijk voor gemeenten?