Is autodelen goedkoper dan een eigen auto bezitten? 

 

Voor een deel van de Nederlanders is de prijs van autodelen één van de redenen om (nog) niet over te stappen op deelauto’s. Maar in de praktijk blijkt juist dat autodelen voor het gros van de Nederlandse bestuurders een voordeligere keuze is. Waarom denken we dat autodelen duur is? Aan de hand van drie voorbeelden kijken we naar de kosten van een eigen auto vs. een deelauto. 

 

Omdat je bij het gebruik van een deelauto ziet wat de totaalkosten zijn – en de kosten per kilometer of uur van een eigen auto onbekend zijn – denken veel mensen dat een deelauto behoorlijk prijzig of zelfs erg duur is. In het vorige artikel ‘Wat kost een eigen auto per maand’ gingen we uitgebreid in op de – veelal verborgen – kosten van eigen autobezit. Slechts weinig Nederlanders weten precies hoeveel hun auto hun elke maand kost. Wat ze betalen voor dat ene ritje naar Ikea – en wat de auto feitelijk per uur kost als ‘ie gewoon voor de deur stilstaat.

autokosten goedkoop autodelen maandelijkse kosten

Alleen bij gebruik betalen

Als je kiest voor een deelauto, dan hoef je zelf geen wegenbelasting, verzekering, pechhulp, onderhoud, apk, parkeervergunning en brandstof of elektra te betalen. Dat zit allemaal in de prijs meegenomen. Bij Greenwheels betaal je een vast bedrag voor de tijd dat je de auto gebruikt (uur) en voor de afstand die je rijdt (kilometers).  

 

Het breekpunt van de kosten van een eigen auto ten opzichte van een deelauto ligt op zo’n 10.000 kilometer op jaarbasis. Dat is 834 kilometer per maand, zo’n 200 km per week. Maar wie weet er precies hoeveel kilometer hij per jaar rijdt? Laten we aan de hand van drie fictieve voorbeelden eens kijken wat de kosten van een deelauto versus een eigen auto zijn.

1) Manu (21), Utrecht-centrum

 

Student en freelance fotograaf Manu zou bij een eigen auto kiezen voor een compacte stadsauto. Manu heeft zo’n 2 à 3 opdrachten per maand en werkt hoofdzakelijk in de regio Amsterdam-Utrecht (ritjes van zo’n 50-75 km per keer). Daarbij wordt de auto af en toe gebruikt voor wat grote boodschappen en twee keer per jaar voor een weekendje weg. Dit brengt de volgende kosten met zich mee: 

 

 

Eigen auto 

Greenwheels 

Afschrijving 

€ 1.179 

 

Brandstof 

€ 448 

 

Onderhoud, apk 

€ 455 

 

Parkeervergunning (Utrecht, zone A2) 

€ 235 

 

Verzekering 

€ 618 

 

Wegenbelasting 

€ 420 

 

Uurkosten 

 

€ 772 

Kilometerkosten 

 

€ 820 

Totaal p/jr 

€ 3.355 

€ 1.892 

Totaal p/mnd 

€ 280 

€ 158 

 

Manu bespaart € 122 per maand (bijna € 1.500 op jaarbasis) bij het gebruik van Greenwheels. Hierbij is ook meegenomen dat hij voor het weekendje weg op reis gaat met onze Variant stationwagen. De werkelijke kosten van zijn freelance klus-ritjes neemt hij ook meteen over op de factuur voor zijn opdrachtgever.

 

(Tekst gaat verder onder de foto)

Greenwheels deelauto up! Parkeren straat auto huren

2) Kris (34), Maarten (33) en Bobby (3), Heemskerk

 

Kris (docent) en Maarten (IT) zijn net verhuisd en hebben hun Ford Fiesta weggedaan, omdat er bij hun nieuwe straat een Greenwheels om de hoek staat. Maarten werkt thuis en rijdt twee keer per week naar oma om Bobby weg te brengen en weer op te halen. Ze gaan er zo’n 2 keer per maand uitgebreid op uit, naar familie of de dierentuin. Kris fietst vrijwel altijd naar het werk, maar ongeveer eens per maand – als het écht hard regent – wordt de Greenwheels daarvoor ingezet. Elk halfjaar gaat het stel samen een weekendje weg. De kosten van hun eigen auto kwamen op:

 

 

Eigen auto 

Greenwheels 

Afschrijving 

€ 1.811 

 

Brandstof 

€ 754 

 

Onderhoud, apk 

€ 604 

 

Verzekering 

€ 738 

 

Wegenbelasting 

€ 588 

 

Uurkosten 

 

€ 1.346 

Kilometerkosten 

 

€ 1.480 

Totaal p/jr 

€ 4.495 

€ 3.126 

Totaal p/mnd 

€ 375 

€ 261 

 

Voor Kris en Maarten is het gebruik van Greenwheels 30% goedkoper dan wanneer ze voor een eigen auto kiezen (abonnement Vaak). Het verkopen van hun Ford Fiesta uit 2014 bracht ook nog zo’n € 8.000 op. Een bedrag wat ze hebben gestopt in het isoleren van hun nieuwe huis, waardoor ze maandelijks ook besparen op hun gasrekening.

 

3) Elsbeth (68) en Roy (71), Oss

 

Elsbeth (kunstenaar) en Roy (gepensioneerd) hebben altijd ruime middenklasse auto’s gereden. Vorig jaar hebben ze hun Hyundai ingeleverd en zijn ze overgestapt op Greenwheels. Vrijwel elke week gaan ze een dagdeel op bezoek bij vrienden en regelmatig maken ze lange wandelingen, waarvoor ze eens per maand ook de auto pakken. Roy en Elsbeth gaan bewust met de trein op vakantie. In vergelijking met hun eigen auto komen de kosten voor een deelauto op: 

 

 

Eigen auto 

Greenwheels 

Afschrijving 

€ 2.794 

 

Brandstof 

€ 298 

 

Onderhoud, apk 

€ 438 

 

Verzekering 

€ 1.014 

 

Wegenbelasting 

€ 846 

 

Uurkosten 

 

€ 832 

Kilometerkosten 

 

€ 576 

Totaal p/jr 

€ 5.391 

€ 1.708 

Totaal p/mnd 

€ 449 

€ 142 

 

Door voor Greenwheels te kiezen, bespaart het koppel maar liefst € 307 per maand, bijna € 3.700 per jaar. Daarmee is de deelauto 68% goedkoper dan de eigen auto, hoewel de Greenwheels-auto wel kleiner is dan ze gewend zijn. Overigens heeft de verkoop van de Hyundai hen nog een flinke som opgeleverd, een bedrag waarmee ze hun treinvakanties voorlopig prima kunnen bekostigen.

Greenwheels witte Caddy op straat Utrecht fietser auto huren

Voordelig én flexibel

Niet alleen als het gaat om de kosten ben je dus snel beter uit met een deelauto, ook wat betreft flexibiliteit is het een betere keuze. Bij Greenwheels kun je namelijk met één account al onze autotypen (stationwagen, compacte stadsauto, elektrische auto, bestelbusje) huren. Handig voor de vakantie, verhuizing, meubels ophalen: noem maar op.

Overweeg jij ook om je eigen auto weg te doen of om je tweede auto vaarwel te zeggen?

Lees de ervaringen van echte Greenwheels-klanten hier en meld je vandaag nog aan.

Prijzen uit de rekenmodellen zijn gebaseerd op die van de ANWB, het NIBUD en de brandstofprijs in juli 2021. Meer over onze tarieven.